Jin Punca Lemah Tenaga Batin? Tak Percaya? Baca ni..



Pengenalan & Ciri-ciri Asas

Lemah tenaga batin merujuk kepada ketidakupayaan kaum lelaki untuk mengekalkan ketegangan yang mencukupi untuk melakukan hubungan seks. Kebanyakan lelaki pernah melalui kesukaran untuk mendapatkan ereksi namun ia tidak semestinya apa-apa yang perlu dibimbangkan dan hanya bersifat sementara. Jika ketidakupayaan untuk mencapai atau mengekalkan ketegangan itu berterusan selama lebih daripada beberapa minggu atau bulan, bantuan perubatan harus dicari. 

Kesan sampingan bila lemah tenaga batin:

 Jiwa tertekan
 Kebimbangan dan masalah keyakinan diri 
Membawa kesan negatif kepada hubungan suami isteri.

Sebilangan besar orang-orang yang mempunyai masalah lemah tenaga batin berasa malu untuk berbincang dengan doktor tentang hal itu. Ini adalah kerana ianya boleh dirawat dengan berkesan dan lemah tenaga batin juga adalah tanda dan kesan kepada masalah kesihatan asas seperti kencing manis, tekanan darah tinggi atau penyakit kardiovaskular yang boleh mengancam nyawa.
Jika masalah kesihatan asas dapat dikesan dan dirawat dengan cepat dan berkesan, masalah lemah tenaga batin boleh diatasi dan dapat diselesaikan, InsyaAllah..


Punca-punca


Punca masalah lemah tenaga batin mungkin disebabkan oleh penyakit kesihatan asas, komplikasi daripada pembedahan, kesan sampingan ubat-ubatan tertentu, faktor gaya hidup dan faktor psikologi. 

Ereksi melibatkan otak, saraf, hormon dan saluran darah. Apa-apa yang mengganggu fungsi-fungsi normal otak, saraf, hormon dan saluran darah boleh membawa kepada masalah mendapatkan ereksi. Apabila seorang lelaki menjadi seksual ataupun teruja (terangsang), otak menghantar isyarat ke zakar melalui saraf. 

Saraf meningkatkan aliran darah ke zakar, menyebabkan tisu berkembang dan mengeras. Oleh itu, apa-apa yang mengganggu sistem saraf atau peredaran darah boleh membawa kepada lemah tenaga batin.

Apa-apa yang menjejaskan nafsu (tahap keinginan seksual) juga boleh menyebabkan lemah tenaga batin kerana nafsu yang dikurangkan menjadikan ia lebih sukar untuk otak mencetuskan ereksi. Keadaan psikologi, seperti kemurungan (depression), boleh mengurangkan nafsu dan berlaku perubahan hormon (bahan kimia yang dihasilkan oleh badan).

Lemah tenaga batin boleh terjadi atas pelbagai sebab yang berpunca dari keadaan fizikal dan mental (psikologi). 


Sebab-sebab fizikal termasuk:




Penyempitan saluran darah ke zakar - sering dikaitkan dengan tekanan darah tinggi   (hipertensi), kolesterol tinggi atau kencing manis
Penyakit jantung atau tiroid, aliran darah yang lemah, atau gangguan sistem saraf (seperti multiple sclerosis atau penyakit Parkinson)
Masalah tulang belakang seperti slip disk, osteoporosis atau berlaku kemalangan yang merosakkan tulang belakang atau saraf-saraf di tulang belakang
Ubat-ubatan, termasuk ubat-ubatan tekanan darah, ubat-ubatan jantung, ubat-ubatan ulser peptik, pil tidur, dan antidepresan
Nikotin, alkohol, kokain atau penyalahgunaan dadah yang lain
Masalah hormon
Pembedahan atau kecederaan seperti kerosakan saraf dari pembedahan prostat dan kecederaan saraf tunjang 


Sebab-sebab psikologi lemah tenaga batin termasuk:


Masalah hubungan seperti komunikasi yang lemah dengan pasangan
Kebimbangan seperti berulang perasaan keraguan dan kegagalan
Kemurungan seperti tekanan perasaan, ketakutan, atau marah
Jangkaan seksual yang tidak realistik, yang membuat seks satu bebanan dan bukannya keperluan.

Masalah ereksi menjadi lebih biasa dengan meningkatnya usia. Walau bagaimanapun, lemah tenaga batin boleh menjejaskan lelaki pada sebarang usia. Sebab-sebab fizikal adalah lebih biasa di kalangan lelaki lebih tua. Sebab-sebab emosi adalah lebih biasa di kalangan lelaki muda. Paras hormon rendah boleh membawa kepada masalah ereksi. Mereka juga boleh mengurangkan nafsu seks lelaki.




Ada sesetengah kes turut disebabkan oleh terkena sihir atau gangguan makhluk halus atau serangan jin yang menyebabkan masalah sekatan pada sistem saraf sehingga berlakunya kelemahan tenaga batin. Perkara ini juga banyak berlaku pada pasangan yang baru kahwin dan apabila terkena sihir pemisah menyebabkan kesukaran untuk bersama dan kesukaran untuk mendapatkan zuriat.  Di dalam hal ini, kebiasaannya jin dan iblis yang berada di dalam badan pesakit ini akan merosak urat-urat saraf di tulang belakang atau di dalam otak pesakit yang menguasai tenaga batin sesaorang itu.  


Tanda-tanda


Tidak mampu untuk mendapatkan ereksi atau mengekalkan ereksi yang mencukupi untuk aktiviti seksual adalah tanda yang menunjukkan mati pucuk. Masalah ini boleh muncul sendiri dalam beberapa cara seperti di bawah:


Adalah sementara atau muncul hanya sekali-sekala, masalah tidak mungkin menjadi serius, semua lelaki mengalami masalah dengan ereksi pada suatu masa dalam hidup mereka
Terjadi secara beransur-ansur dan berterusan, mungkin ada sebab fizikal; ini biasanya kes mati pucuk kronik
Terjadi tiba-tiba tetapi anda masih mempunyai ereksi di awal pagi dan dapat mempunyai ereksi sewaktu bersama, masalah itu mungkin mempunyai komponen psikologi, mungkin juga faktor fizikal.

Gejala mati pucuk berterusan mungkin termasuk:

Masalah untuk mendapatkan ereksi
Masalah mengekalkan ereksi
Keinginan seksual yang berkurangan

Kehadiran tanda-tanda yang disenaraikan di atas tidak semestinya bermakna anda mempunyai masalah mati pucuk, walau bagaimanpun gejala-gejala ini perlu diberi perhatian serius jika ianya berulang dan berjumpalah doktor atau datang ke pusat-pusat rawatan Islam untuk pemeriksaan dan rawatan lanjut.


Ini kerana terdapat beberapa kes di mana setelah pergi ke hospital dan menjalani beberapa ujian termasuklah ujian kesuburan dan darah, menunjukkan semuanya berada pada paras normal tetapi mengalami tanda-tanda lemah tenaga batin terutamanya bila hendak bersama dengan pasangan.  

Rawatan moden

Lemah tenaga batin boleh dirawat pada sebarang usia. Rawatan bergantung kepada kesihatan anda secara keseluruhan dan punca-punca asas masalah. Kemajuan yang signifikan telah dibuat pada dekad yang lalu untuk merawat lemah tenaga batin. Sekarang, terdapat beberapa terapi yang boleh dipilih sebagai rawatan. Doktor anda boleh membantu anda memilih yang terbaik dan paling selamat untuk dilakukan.

Dalam beberapa kes, perubahan gaya hidup yang mudah, seperti mengurangkan berat badan, atau berhenti merokok, boleh meghilangkan lemah tenaga batin. Jika lemah tenaga batin disebabkan oleh ubat-ubatan tertentu, doktor mungkin mencadangkan anda mengurangkan dos anda atau cuba ubat alternatif. Sesetengah ubat darah tinggi, ubat alahan, antidepresan, sedatif, suppressants selera makan, dan ubat ulser boleh memberi kesukaran bagi seorang lelaki untuk mendapatkan ereksi kukuh.

Rawatan Sendiri Di Rumah

Ada sesetengah pesakit agak malu untuk kongsikan masalah dengan doktor. Maka mereka lebih memilih untuk berdiam diri sahaja. 

Oleh itu mereka perlu mencari kaedah yang hanya boleh dilakukan dirumah.

Ada beberapa produk penjagaan alat kelamin lelaki yang baik di pasaran. Antaranya ialah Haura Cream.

Ianya diyakini selamat dan telah berjaya membantu ramai pesakit lemah tenaga batin kembali normal dan hidup terus bahagia bersama pasangan mereka.

Produk ini turut berdaftar dengan Biro Pengawalan Farmaseuteukal kebangsaan, Kementerian Kesihatan Malaysia.

Untuk keterangan lanjut, kami syorkan anda lawati laman web mereka (klik disini) atau klik pada gambar dibawah.


ADVERTORIAL
{{ TOLONG 'SHARE'KAN}}


No comments:

Post a Comment