IBU ATAU BAPA ANDA BUTA WARNA? AMALKAN 3 CARA SEDERHANA DAN SEMULAJADI INI KALAU MAHU MEREKA PULIH


Mempunyai penyakit buta warna memanglah sesuatu yang bukan kita inginkan. Ramai juga ibu atau bapa yang berumur ada masalah ini. Ada beberapa perkara yang membuat kita semua boleh mempunyai penyakit ini. Salah satunya adalah memang kerana faktor yang disebabkan oleh keturunan. 

Buta warna akan sangatlah mengganggu aktiviti siapa sahaja yang menghidapnya, terutama jika anda bekerja di bidang yang memerlukan ketelitian akan warna, kerana memang kesan yang ditimbulkan oleh penyakit ini adalah sulit untuk membezakan warna-warna tertentu. Walaupun memang ada doktor yang menganjurkan untuk pembedahan, tapi sebelum itu anda boleh melakukan cara mengubati buta warna secara semulajadi di bawah ini yang semoga akan membantu untuk mengurangkan efek yang ditimbulkan oleh penyakit ini. Jika ibu bapa anda juga alami masalah ini, anda patut suruh mereka amalkan.
1.  Makan Buah-Buahan
Buah adalah sumber dari segala vitamin. Buah papaya adalah sumber dari vitamin A dan C, dengan mengamalkan buah ini secara teratur dan rutin akan membantu menyembuhkan buta warna anda. Selain itu mengonsumsi buah lobak di pagi hari sebelum memulakan aktiviti juga akan sangat baik buat mata anda. Untuk setelah makan dan sebelum tidur ada baiknya juga untuk makan buah epal. Buah yang sangat dianjurkan lainnya adalah buah naga dan buah belimbing.
2.   Susu Kambing dan Sapi
Selanjutnya cara mengubati buta warna secara semulajadi adalah dengan minum susu kambing. Minumlah secara teratur setiap hari. Susu kambing dapat mengurangi semakin parahnya penglihatan mata dan juga membantu menjaga kesihatan mata anda. Kemudian minum susu sapi juga dapat menjaga kesihatan tulang anda, kerana banyak mengandungi kalsium. Dengan menjaga kesihatan tulang anda, ini akan membantu mengubati buta warna anda.


3.   Bawang Merah
Cara mengubati buta warna secara semulajadi lainnya adalah dengan menggosokan bawang merah pada kedua kelopak mata anda. Jangan takut, memang di awalnya pedih akan sangat terasa. Tapi  ini dipercayai akan dapat mengurangi dan boleh mengubati buta warna anda.

Itulah beberapa cara mengubati buta warna secara semulajadi yang sangat mudah dipraktikkan. Tetapi ingat bahawa cara ini tidaklah akan membuat mata anda langsung menjadi normal. Ia memerlukan konsistensi, teratur dan rutin agar boleh mendapatkan hasil yang maksimum.

No comments:

Post a Comment