Inilah Punca Masalah Mata Jadi Kuning Serta Cara Untuk Atasinya Dengan Bahan Semulajadi..

Mata merupakan salah satu bahagian yang sangat vital pada tubuh manusia, mata merupakan salah satu bahagian dari pancaindera yang tentunya sangat penting dalam kehidupan manusia. Memang sepatutnya kita bersyukur dianugerahi nikmat berupa mata yang sihat sehingga kita masih boleh melihat keindahan dunia ini.

Salah satu cara yang boleh mengungkapkan rasa syukur kita adalah dengan merawat mata dengan sebaik-baiknya. Ada banyak sekali gangguan kesehatan mata yang boleh saja terjadi, salah satunya adalah Mata kuning. Lantas seperti apakah gangguan kesehatan mata tersebut? Semak dalam ulasan singkat berikut ini. 

Mata kuning kerana terlalu stress

Mata kuning boleh diakibatkan karena seseorang terlalu memikirkan suatu masalah dengan sangat serius, hal tersebut tentu akan sangat berdampak pada kesehatan seseorang. Selain boleh mengakibatkan kepala menjadi pusing, berubahnya mood seseorang sampai dengan perubahan karakter menjadi sangat sensitif serta sangat mudah tersinggung dan mudah marah, selain itu stress ternyata juga boleh mengakibatkan mata menjadi kuning. Stress memang akan membuat seseorang tak boleh menikmati waktu kerana terlalu serius memikirkan jalan keluar dari masalah yang tengah dihadapinya. 




Mata kuning kerana mata terlalu letih

Mata kuning juga boleh disebabkan kerana mata terlalu letih. Mata yang digunakan terlalu lama di depan layar monitor atau membaca buku lebih dari tiga jam misalnya, tentu akan membuat mata sangat lelah. Hal tersebut boleh saja menjadi penyebab mata menjadi kuning. Radiasi yang berasal dari komputer boleh mengakibatkan mata menjadi sangat lelah bahkan boleh merusak mata. Dan tak jauh berbeza jika membaca buku dengan waktu yang lama, mata juga boleh menjadi sangat letih kerana dipaksa bekerja dalam waktu yang lama. 

Mata kuning kerana kurang tidur

Mata kuning juga boleh terjadi akibat kurang istirehat atau tidur. Kurang tidur yang memang disengajakan boleh saja terjadi bagi mereka yang mempunyai Kebiasaan begadang. Kurangnya waktu untuk istirehat atau tidur juga boleh dialami bagi mereka yang mempunyai aktiviti mahupun rutinkeseharian yang


memang tak boleh ditinggalkan misalnya seperti kerja lebih masa, yang tentu boleh membuat seseorang menjadi kurang tidur. Kurangnya waktu tidur tentu akan sangat memberi kesan pada kesihatan badannya. Selain tubuh akan terasa sangat letih, stamina menurun, kurang tidur juga boleh mengakibatkan mata menjadi kuning. 

Mata kuning kerana saluran empedu tersumbat 

Mata kuning boleh terjadi kerana adanya sumbatan di saluran empedu. Adanya sumbatan pada empedu boleh mengakibatkan mata menjadi kuning. Mata yang kuning boleh menjadi salah satu indikasi bahawa pada saluran empedu terdapat suatu masalah, boleh saja sumbatan mahupun adanya tumor di pankreas, terlebih jika mata yang kuning disertai juga dengan rasa mual, tak mempunyai nafsu makan, badan selalu terasa letih dan lemas, dan demam yang tinggi. Jika beberapa perkara tersebut terjadi maka sebaiknya segera periksa diri supaya penyakit yang diderita tidak semakin parah.

Mengatasi Mata kuning dengan cara relaksasi

Salah satu cara yang boleh dilakukan untuk mengatasi mata kuning adalah dengan merelaksasi fikiran. Bagi seseorang yang mengalami kuning pada mata, sebaiknya segera lakukan beberapa cara untuk merelaksasi fikiran. Fikiran yang tenang tentu akan menjauhkan diri dari stress yang boleh memicu terjadinya kuning pada mata. Dengan melakukan relaksasi tentu fikiran akan merasa jauh lebih tenang, otot-otot menjadi kendur dan tidak tegang, termasuk otot-otot di sekitar kepala. Dengan relaksasi juga boleh membuat fikiran seseorang menjadi jauh lebih jernih, sehingga boleh berfikir dengan baik. 

Mengatasi mata kuning dengan cukup istirehat

Mata kuning boleh diatasi dengan istirehat yang cukup. Kurang istirehat akan menjadikan badan mahupun mata yang akan terasa terlalu letih, hal tersebut tentu akan menimbulkan kesan yang tidak baik untuk kesihatan. Maka dari itu, salah satu cara semulajadi yang boleh dilakukan untuk mengatasi mata yang kuning adalah dengan tidur atau istirehat yang cukup. Tubuh manusia memerlukan minimum 8 jam dalam sehari untuk tidur dan beristirehat. Sebaiknya cukupilah keperluan tubuh untuk beristirehat dan jangan paksakan mata untuk terlalu fokus dalam waktu yang lama. 

Mengatasi Mata kuning dengan daun sirih

Mata kuning boleh disembuhkan dengan memanfaatkan daun sirih. Cara mengatasi mata yang kuning menggunakan daun sirih sangat mudah, pertama ambil beberapa lembar daun sirih, bersihkan dan rebus hingga mendidih kemudian tiriskan dan biarkan menjadi dingin. Selanjutnya saring air rebusan daun sirih tersebut, langkah selanjutnya adalah dengan menitiskan air rebusan daun sirih ke mata yang kuning. Boleh juga dengan mencelupkan mata terus ke dalam bekas air rebusan daun sirih. 

Demikian beberapa penyebab serta cara mengatasi kuning pada mata yang kami sampaikan, semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment