JANGAN DIABAIKAN !!! KEMATIAN Mengintai Anda! JANGAN MANDI Di 6 WAKTU INI KERANA Boleh Menyebabkan "KEMATIAN" !! Berikut Cerita dan Penjelasannya..((TOLONG KONGSIKAN YA))

Nenek Liu berumur 53 tahun, meninggal dunia pada 1 Ogos waktu dia sedang mandi. Hari itu sangat panas dengan suhu mencecah 38°C, dan kerana panas yang tidak tertahan, Nenek Liu mencelupkan kepalanya ke satu bekas mandi yang berisi air sejuk.


Malam itu, jantung nenek ini sudah tidak sihat rasanya, keluarganya menyangka dia dehidrasi kerana terlalu lama di luar, oleh kerana itu mereka membaringkan dia di katil untuk beristirehat tetapi keadaannya semakin kronik dan sakit di dadanya makin menjadi-jadi.

Situasi semakin mencemaskan! Mereka segera membawanya ke hospital terdekat dan menemui pembuluh darah ke hatinya tersumbat! Bukan hanya itu, arteni koronernya juga tersumbat. Setelah lakukan macam-macam usaha, akhirnya Nenek Liu pun meninggal dunia kerana tidak dapat diselamatkan.

Doktor mengatakan, air sejuk atau dingin merangsang penyumbatan pembuluh darah, tidak terkecuali juga dengan suhu udara yang panas. Situasi ini biasanya berlku waktu musim sejuk, akan tetapi tidak mustahil kemungkinan boleh juga terjadi sewaktu suhu udara yang panas.

Sejuk mendadak bukan hanya menyebabkan pembuluh darah mengecil, tetapi juga membuatkan tekanan darah bertambah, bahkan akibatkan arteri kita tegang dan pecah apabila tahapnya terlalu tinggi. 

Keadaan sedemikianlah yang membuatkan pembuluh darah kita tersumbat serta membahayakan jiwa.

6 Situasi Yang Tidak Sesuai Untuk Mandi


1. Tekanan Darah Terlalu Rendah

Lantaran air mandi yg hangat hingga panas bakal membuatkan pembuluh darah kita mengembang, apabila tekanan darah seseorang terlalu rendah, itu bakal menyebabkan kekurangan darah dan bakal membuatnya pengsan.

2. Wanita Yang ada masalah Kesihatan Sebaiknya Janganlah Mandi Dengan Air Sejuk
Wanita yang memiliki masalah kesihatan, sebaiknya janganlah menggunakan air sejuk untuk mandi, jika tidak, kekebalan tubuhnya akan diserang suhu yang sejuk dan membuatnya mendapat selsema.
3. Mandi Selepas Mabuk
Alkohol menghalang aktiviti hati dan menghalang pelepasan glukosa. Disamping itu, apabila kita mandi dengan keadaan seperti ini, pencernaan glukosa akan jadi bertambah banyak. Kerana itu, tubuh kita akan menghasilkan gula darah yang terlalu banyak dan buat kita senang pening dan rasa lemas.
4. Segera Mandi Setelah Beraktiviti

Segera mandi setelah beraktifitas, apakah itu menggunakan otot atau otak, baiknya kita beristirahat lebih dahulu, atau tidak akan mengakibatkan darah tidak cukup di hati serta sisi dada kita, hal tersebut boleh menyebabkan kita pengsan.


5. Janganlah Mandi Ketika Demam
Apabila suhu tubuh kita mencapai 38℃, disyorkan tidak mandi! Ketika ini, badan kita panas lebih 20% dari keadaan normal, akan mudah terjadi sesuatu yg tidak diidamkan waktu kita mandi dengan keadaan kesihatan seperti ini.
6. Langusng Mandi Setelah Makan
Sesudah selesai makan, darah dalam tubuh kita akan berkumpul dalam sistem pencernaan, dan sibuk bekerja untuk memproses makanan pada badan kita. Apabila kita mandi ketika itu, pembuluh darah di dalam tubuh kita akan mengembang dan darah bakal mengulang kembali fungsinya, perkara seperti ini membuatkan aliran darah dalam sistem pencernaan kita terganggu. 

Setiap orang pasti ingin mandi setiap hari, tetapi kita juga harus tahu bila waktu yang sesuai untuk mandi supaya kita dapat hindari dari bahaya. 

Baca Juga : Inilah khasiat kulit tembikai yang ramai orang tak tahu
Tolong sebarkan!!

No comments:

Post a Comment